Laddhybrid eller elbil?

(Källa Hallandsposten 10 feb 2024)

En uppsjö av olika drivmedel som i olika kombinationer skapar ännu fler biltyper. Bilmarknaden kan kännas minst sagt förvirrande. Här beskrivs olika biltyper.

-Elbil (BEV, Battery Electric Vehicle) Drivs av en eller flera elmotorer.

-Laddhybrid (PHEV, Plugin Hybrid Electric Vehicle) Har både el och förbränningsmotor.

-Mildhybrid (MHRV, Mild Hybrid Electric Vehicle) Ingen extern laddning. Elkraften stöttar bara bensinmotorn.

-Elhybrid (HEV, Hybrid Electric Vehicle) Ingen exter laddning. Elmotorn kan driva bilen i låga farter.

-Etanolbil (FFV, Flexible Fuel Vehicle) Driva av bränslet E85, med ca 85% etanol och 15% bensin.

-Gasbil (NGV, Natural Gas Vehicle) Fordonsgas är naturgas, biogas eller en blandning. Består i huvudsak metan.

-Bränslecellsbil (FCEV, Fuel cell Electric Vehicle) Omvandlar syre och vätgas till el som driver en elmotor.

Ur Saaben.

(Källa Husqvarna museét)

Under andra världskriget gjorde volvo mycket lastbilar och det var svårt att få tag på civila bilar. Husqvarna anlitade frilanssande formgivaren Sixten Sason (som tidigare designade motorcyklar) att ta fram en bilmodel, som såg dagens ljus 1941-1942. 1944 tog det stopp av Husqvarnas VD som ansåg att det skulle ta för mycket resurser, och det föll i glömska. Där kunde historien om "Saaben" ta slut. Sason gick vidare i karriären och anställdes av flygplanstillverkaren SAAB. För deras räkning tog han fram Saab-92 som började tillverkas 1947.

(Källa Hallandsposten 29 jan 2024)

Intendent Peter Bäckström på Saab Car museét i Trollhättan visar upp "ursaaben" som tillverkades 1946. Detta eftersom Saab hade överkapacitet efter andra världskriget och versamheten ställdes om till att bla tillverka bilar. Bil tillverkningen pågick till 2011 då det gick i konkurs. Många av fordons ingenjörerna gick till Volvo.

El bilskörning på vintern.

(Källa. Hallandsposten 12 jan 2024)

* Tänk på att du inte kan räkna med att ha samma  räckvidd på vintern som på sommaren eller vår/höst.

* Det drar mycket el att  värma luften i kupén. Ha lite svalare och ha stol- och rattvärme på istället.

* Ladda med god marginal, redan när du har marginal kvar i batteriet, gärna minst 20 procent. Detta för att ta höjd för oförutsedda händelser. Det kan vara tex en olycka framför dig och vägen är avstängd.

Antal besökare 74